dinsdag 27 december 2016

VIETNAM DAG 19

Onze laatste dag hier in Vietnam.

We gaan nog met een bootje naar de drijvende markten en tevens is dit onze laatste bezichtiging.

Nu onze koffers klaar maken voor de rit terug naar Saigon, maar er een paar door gaan naar andere bestemmingen en wij worden afgezet op de luchthaven, waar onze lucht gepland staat om 19.45 uur "lokale tijd".

Het is een mooie reis geweest en veel gezien, zeker de moeite waard, maar we zijn nu ook blij dat we weer naar huis kunnen.

Het is goed geweest.

maandag 26 december 2016

VIETNAM DAG 18

Gisteravond hebben we nog onze dinner - cruise gehad en hebben lekker genoten van het uitzicht.

Saigon by Night.

Vandaag rijden we door naar de Mekong Delta.

En varen over de Mekong rivier die zijn oorsprong heeft in de bergen van Tibet en hier in Vietnam met een wirwar van  zijtakken, dat men de Mekong Delta noemt en elk jaar met 80 meter groter wordt,  uitmondt in de Zuid-Chinese Zee.

Vanavond hebben we onze laatste dinner hier in Vietnam.

Morgen gaan we nog naar de drijvende markten en ons daarna klaar maken voor de terugreis.

De temperatuur is goed hier op dit moment, nog zo'n 32 graden maar door de vele bewolking zeer vochtig.

Dus morgen word het de lange broek en dikke trui en jas meenemen voor als we terug zijn in Nederland woensdag.

Word weer eventjes wennen.

zondag 25 december 2016

VIETNAM DAG 17

Vandaag is het vroeg op en we vertrekken naar de Cu Chi Tunnels.

Dit is een  heel netwerk van gangen onder de grond met een totale lengte van 250km.

Van Hier uit heeft de bevolking terug gevochten tegen de Amerikanen en verschillende bobytraps gemaakt.

De ingangen waren zo klein dat er geen Amerikaan inpaste en ze hebben dan ook geprobeerd om hen met andere middelen te kunnen vernietigen, maar de vietnamezen waren hun steeds te slim af.

Van hier gaan  we naar het huis van Kim Phuc, het negen jarig meisje dat naakt  op 8 juni 1972 in Trang Bang huilend en reddeloos over straat rent na een luchtaanval met napalm.

We krijgen daar een nudelsoep aangeboden en kijken naar de aangrijpende en verschrikkelijke beelden die er toen gemaakt zijn geworden.

Dit jong meisje woont nu in Canada en is nu 49 jaar oud en gelukkig getrouwd en heeft een zoon.

Velen onder ons hebben deze beelden in hun geheugen zitten en de inpakt is groot, want iedereen kijkt aandachtig naar de film.

We gaan terug naar het hotel in Saigon waar we de rest van de dag vrij hebben en ons gaan klaar maken voor onze romantische dinner - cruise vanavond.

zaterdag 24 december 2016

VIETNAM DAG 16

Vandaag reizen we weer door naar Hochi Minh City " SAIGON ".

Onderweg stoppen we nog bij een drakenvrucht plantage.

Het is een rode vrucht met wit vruchtvlees en veel pitjes erin.

Heeft geen smaak maar ziet er wel leuk uit.

Het is eigenlijk een cactus die ze langs een paal laten groeien tot een bepaalde hoogte en dan word ze gekort en gaat zo allemaal nieuwe scheuten maken waar de vruchten aan komen

We zetten vervolgens onze reis verder naar Saigon.

Bij aankomst in Saigon maken we een stadstour met de bus en stoppen zo bij het oorlogsmuseum, daar hangen weer allemaal verschrikkelijke beelden van de gruwelijke oorlog.

Zelfs ook een foto van uit Amsterdam tijdens een demonstratie tegen de oorlog.

Van hieruit gaan we verder en gaan we nog kijken naar het oude postkantoor en de kathedraal, die helaas gesloten  is.

Normaal gesproken hadden we vanavond onze romantische diner - cruise, maar deze is verplaats naar morgen en gaan we vanavond in een restaurant eten dat gerund word door een Nederlander en krijgen daar een kerstmenu.

vrijdag 23 december 2016

VIETNAM DAG 14 / 15

Gisteravond zijn we met zijn allen gaan barbecuen in een lokale zaak.

Was heel lekker en weer eens wat anders alleen moesten we ons na afloop weer gaan douchen want we roken allemaal naar de rook, als je dit bij ons zou doen stond meteen de brandweer voor de deur.

Vandaag rijden we door naar Phan Thiet en we merken al heel goed hoe meer we zuidelijker gaan hoe warmer het wordt.

Onderweg stoppen we nog bij 2 tempels voor deze te bezichtigen.

Daarna gaat onze reis weer verder en lopen nog gezamenlijk over een brug om van het uitzicht en van het weer te genieten, hebben we wel verdiend na al die regen.

DAG 15

Vandaag is het lekker genieten van de zon en van ons resort in Phan Thiet, het Victoria Phan Thiet Beach Resort.

Er is volop de zon en de temperatuur loopt op tot 35 graden.

Heerlijk vertoeven onder een palmboom aan het zwembad.

woensdag 21 december 2016

VIETNAM DAG 13

Vandaag rijden we door naar Mhy Trang.

Onderweg stoppen we en gaan we kijken hoe ze van gevlochten bamboe, drijvende korven mee maken.

Deze worden in een kuil in de grond gestamd tot dat ze de gewenste vorm hebben en worden daarna ingesmeerd met een pap dat ze maken van ossen uitwerpselen.

Deze korven werden gebruikt in de tijd dat men belasting moest betalen voor de boten en zo deden ze deze ontduiken.

Vandaar uit rijden we verder naar Mhy Trang.

Waar we eerst nog een boot tochtje gaan maken naar het eiland en maken er een wandeling over, waar aan de andere kant de boot waar staat te wachten en we weer terug varen en naar ons hotel gaan.

Waar vanavond een barbecue gepland staat.

dinsdag 20 december 2016

VIETNAM DAG 10 T/'M 12

we verblijven nog een paar dagen in Hoi An, waar we veel vrije tijd hebben.

Ondanks het slechte weer maken we het er maar het beste van.

De winkels en straten zijn al allemaal schoon gemaakt en het dagelijkse leven gaat gewoon weer door en 's avonds zijn de straten mooi verlicht met lampionnen.

DAG 12

Vandaag rijden we weer door en word een lange rit met de bus en onderweg stoppen we in My Loi.

Dit is een van de vier dorpen waar op 16 maart 1968 een verschrikkelijke vergissing werd gemaakt door de Amerikanen.

Ze hebben hier in 4 uur tijd alle mensen, vrouwen en ook kinderen vermoord en alles in brand gestoken.

De beelden zijn verschrikkelijk wat zich hier heeft afgespeeld, maar we hebben er nog niets van geleerd, want het gebeurt nog dagelijks op de wereld.

zaterdag 17 december 2016

VIETNAM DAG 9

Vandaag trekken we verder naar Hoi An en rijden door een tunnel van meer dan 6km lang omdat het te gevaarlijk is om over de bergpas tegaan.

Aan het eind van de tunnel is het licht zegt men wel eens, dat klopt inderdaad want we zien de zon.

We komen aan in Hoi An en lopen de oude stadskern in waar nog veel onderwater staat, gelukkig valt het mee, want het water trekt zich terug en aan het hotel is het water ook al weg.

Het lijkt wel het Venetiƫ van Vietnam.

Het leven gaat gewoon door hier en ze maken er gewoon een attracie van en gaan met bootjes met de toeristen door de ondergelopen straten.

's avonds hebben we met zijn allen afgesproken in een restaurant en moesten wel op een aparte manier naar de ingang.

vrijdag 16 december 2016

VIETNAM DAG 8

We zijn in het plaatsje Hue en het regent nog steeds, het water is wel al gezakt in de straten maar de rivieren treden buiten hun oevers.

Gisteren avond kreeg ik nog een mail en SMS bericht van de reisverzekering inverband met het weer, zodat we maatregelingen konden nemen ingeval van nood, nou daar word je dan ook vrolijk van.

Vandaag gaan we eerst naar een citadel waar een chineese keizer heeft gewoond, in deze omgeving hebben er 13 gewoond, maar bijna allemaal verwoest door de oorlogen.

Vandaar uit gaan we naar een pagode kijken en daar staat ook de morris van de monnink die zich zelf in brand stak in 1963 tijdens een democratie.

Op YouTube kan men hier filmpjes over vinden maar zijn hartverscheurende beelden.

Daarna zijn we gaan lunhen bij de Nonnen en kregen daar een vegetarische lunch.

Was niet slecht maar een stukkie vlees smaakt ook.

Van daaruit ging de reis naar een chineese graftombe die echt de moeite waard was ondanks het weer.

In zeer goede staat gebleven en men heeft er 11 jaar overgedaan om deze te bouwen en binnen was het dan ook helemaal gemaakt van stukjes potten en porselein.

Alleen ligt de keizer hier niet begraven die werden op een andere geheimen plek begraven.

donderdag 15 december 2016

VIETNAM DAG 7

De eerste week zit er alweer op, de tijd gaat snel en we gaan  alweer verder vandaag, maar eerst brengen we nog een bezoek aan de Vingh Mok tunnels.

Hier hebben de mensen meer dan 5 jaar geleeft, 23 meter onder de grond in een gangenstelsel van 2km tijdens de oorlog met de Amerikanen.

We brengen ook nog een bezoek aan een museum en de beelden zijn hartverscheurend.

Onze tocht gaat verder en we verlaten Noord Vietnam en gaan tevoet over de brug naar Zuid Vietnam dat in 1957 verenigd werd tot een Vietnam.

Het regent nog steeds en de vooruitzichten zijn niet veel beter en het land staat onderwater en bij aankomst bij het hotel staan zelfs de straten onderwater en moeten we de bus verlaten via een loopplank.

De boottocht voor morgen is al afgelast inverband met de hoge waterstand.

De mensen hier maken zich er niet druk over, als dit in Nederland of Belgiƫ gebeurde was iedereen in paniek en begonnen ze al meteen met zandzakken teleggen.

woensdag 14 december 2016

VIETNAM DAG 3 t/'m 6

Dag 3.
We zijn gaan varen in halong Bay en was een hele ervaring op zo'n schip en men kon er lekker genieten van de rust en het uitzicht dat helaas door de veel bewolking tocht spectaculair was.

We zijn ook blijven overnachten op de boot en waar we de dag erna een hele lange rit voor de boeg hadden met de bus.

Dag 4.

Voor de aankomst in het hotel zijn we nog een boot tochtje gaan maken over een rivier en het unieke hiervan was dat ze deden roeien met hun voeten. eigenlijk een soort waterfietsen.

Dag 5.

Het is vandaag beginnen te regenen en we hadden een fietstocht gepland voor vandaag. " toch een beetje sportief doen " dus dan maar regencape kopen om droog te blijven, het zijn allemaal vlakke wegen en komen van alles tegen tot dat het weer begint met regenen, regencape aan en verder, alleen de grond is van leem en word modderig dan maar tevoet  en dat lukt ook niet meer op een gegeven moment, de wielen blokkeren, stokken zoeken en leem er tussen uit halen en verder.

Dan maar terug naar hotel waar de bus alweer klaar staat voor vertrek om door te gaan naar volgend hotel.
Onderweg stoppen we nog voor een bezoek aan een boeddhistische tempel.

Dag 6.

Vandaag vertrekken we al vroeg en stoppen bij een lokale markt, waar we maar eerst een paraplu kopen omdat het nog steeds regent .

Na een rit door de bergen, dat een zeer belangrijke weg was tijdens de oorlog voor de bevoorrading komen we aan een riviertje waar we na de lunch weer een bootje op stappen en gaan varen, maar nu naar de druipsteen grotten, lijken wel de grotten van Ham.

Waarna we onze reis weer voortzetten en komen aan in ons hotel in Dong Hoi en ligt aan de zee.
Het regent nog steeds en de zee is zeer wild en we hebben al gehoord dat in Hoi An veel water staat en de mensen met bootjes door de straten gaan, dat belooft voor de volgende dagen, want daar komen wij ook aan over 3 dagen en de voorspellingen zijn nog niet veel beter.

zaterdag 10 december 2016

VIETNAM DAG 2

Vandaag zijn we naar het morsuleum geweest waar HO CHI MINH ligt opgebaard, dit is een heel belangrijke leider geweest voor vietnam in tijd van de revolutie van vrijheid en leefde in soberheid. het koninklijk paleis is in de tijd gebouwd van de Franse revolutie.
Daarna gingen we naar de tempel voor doktoren en waar de kinderen en mensen naar toe gaan dat ze een goed studiejaar mogen hebben.
Tevens staat hier ook de tempel, of doorgang die op elk geldbiljet staat af gedrukt.
De gevangenis HAO LI in hanoi is zeer bekend door de gevangenen JOHN MC CAIN, die hier in de tijd van de oorlog met de Amerikanen gevangen zat,
Indrukwekkenden beelden ook uit de tijd van de Franse revolutie,  en dan klagen ze nu als ze in de gevangenis zitten.
Daarna zijn we naar het waterpoppen theater geweest, is wel leuk, maar had moeite om mijn ogen open tehouden.

vrijdag 9 december 2016

RONDREIS VIETNAM DAG 1

Onze eerste ervaring naar vietnam.
Zoals de meeste al weten zijn we woensdag 7 december vertrokken naar Amsterdam om daar een overnachting te doen in het van der valk hotel.
Na een goed ontbijt en uitgeslapen te zijn gaan we dan aan onze reis beginnen naar vietnam, onze vlucht vertrekt om 12.45 maar is al meteen een half uurtje later door vertraging.
Na een vlucht van 11.45 minuten zijn we dan aan gekomen in hong Kong en moesten meteen door voor de volgende vlucht, die klaar staan om 8.00 lokale tijd.
Na een korte vlucht van 1 uur en 45min zijn we dan aan gekomen in hanoi "vietnam" daar we werden op gewacht door een een gezellige dame en zo konden we ook de groep leren kennen, waar uit blijkt dat er 1 persoon tussen zit die nergens mee eens is, tja dat heb je nu altijd, maar de rest heeft de vakantie er al goed in zitten.
Na een kort verblijf in het hotel gingen we de omgeving verkennen met de riksja
S-avonds zijn we nog met zijn allen gaan eten als welkoms-diner
En nu naar bed want morgen is het vroeg op.